Vizitka: Lorena Almaši

Zavirimo u svijet živopisnih djela mlade zagrebačke umjetnice

Zateknete li se ispred skupine od osam apstraktnih skulptura mlade umjetnice Lorene Almaši pod nazivom Uzroci sadržaja, zasigurno će vam na pamet pasti pregršt vizualnih asocijacija. Ovisno o senzibilitetu, svaki promatrač ovim organičkim oblicima – nazovimo ih „krakovima“ – pripisat će drugo značenje: ljubitelji animacije u njima će možda prepoznati čudovišne likove iz dugometražnih anime filmova, dok će poklonici „šund hororaca“ taj isti motiv protumačiti kao krakove morske nemani koja vreba iz dubina.


Prije no što pobliže upoznamo spomenuti „kiparski oktet“, istaknimo nekoliko crtica iz Lorenina života. Razlog odabira umjetnosti kao životnog poziva ova dvadesetpetogodišnja umjetnica iz Zagreba sa sigurnošću ne može ustvrditi, budući da su joj se za vrijeme obrazovanja promišljanja o umjetnosti stubokom promijenila. Nekolicina uspješnih izložbi na kojima je sudjelovala za vrijeme studija na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu – među kojima se ističu skupne izložbe u Lublinu (Pl), Ljubljani (Sl), Rijeci i Samoboru te samostalna izložba Boom! (2019.) u zagrebačkoj Galeriji Studentskog Centra – govore u prilog ispravnosti Lorenina odabira. Stvarati nova djela, promišljati i pisati o njima postali su Lorenina strast.

Upisom na likovnu akademiju Lorena se isprva opredijelila za grafiku. Zadnje dvije godine intenzivnije ju je počelo zanimati kiparstvo. Ljubav prema skulpturi prevagnula je zbog, kako kaže, „fizičkog rada“, a potrebu za stalnim eksperimentiranjem u šali pripisuje hiperaktivnom karakteru. U predahu od skulptura prakticira crteže koji za nju predstavljaju prvi način prikazivanja ideja. U svojim dosadašnjim radovima Lorena se okušala u uporabi brojnih materijala – od fiberglasa i stiropora preko akrila i kolaža, a prilikom skiciranja ponekad posegne i za drvenim bojicama. Sitotisak Info pult, ciklus slika u više serija Van okvira, visoki reljefi Najezda i Podražaji te skulpturalna instalacija Boom! samo su neka od djela koja možemo izdvojiti iz umjetničina bogata opusa.

Lorena se ovoga puta čitateljima Kulturfluxa odlučila predstaviti skulpturama Uzroci sadržaja. Lakirane šarene krakove izrađuje spontano – pur pjenom lijepi blokove stiropora koje kasnije oblikuje zagrijanim žicama – što svaku njezinu skulpturu čini jedinstvenom. Umjetnica skulpture oblaže kolažima za čiju izradu koristi jumbo plakate. Prilikom odabira plakata vodi se bojom ili određenim segmentima koji se uklapaju u prethodno osmišljeni raspored kolaža. Aktualnu korona-krizu Lorena je okrenula u svoju korist „opustošivši“ reklamne panele praznih ulica gradova. Iz javnih prostora uklanja isključivo plakate kojima je „istekao rok trajanja“ budući da svojim djelovanjem ne zalazi u područje likovne subverzije.

Nametnute informacije i njihova količina neke su od glavnih Loreninih preokupacija. Strategije marketinških mogula iz vremena zlatnog doba oglašavanja šezdesetih godina prošlog stoljeća ostale su gotovo iste – uporabom konvencionalnih sredstava reprezentacije utjecati na ponašanje i odluke kupaca. Već su tada umjetnici počeli preispitivati značenje rastućeg komercijalizma koji je postao sinonim za „američki san“ i popularnu kulturu – koju je dio društva gledao s prijezirom. U tom su trenutku su na scenu stupili umjetnici pop arta koji su u domenu visoke umjetnosti uveli sve ono što se do tada smatralo nevrijednim pažnje: reklame, časopise, novinske ilustracije, stripove, plakate itd. Lorena je neke od važnih odrednica svojih djela preuzela upravo od tih umjetnika, poput korištenja jeftinih materijala i tehnike kolaža. Prije nego što je uopće osvijestila tematiku informacija, vizualno su je privlači dekolaži umjetnika europskog novog realizma Mima Rotelle, Raymonda Hainsa te Jacquesa de la Villeglesa koji su joj poslužili kao odskočna daska za početak rada s plakatima.

U današnjem svijetu problemi reklamnih letaka i plakata postali su efemerna pojava u odnosu na digitalne „pop-up reklame“. Ljudi su u tolikoj mjeri otupili na reklamnu buku koju stvaraju plakati da se oko naviklo zanemariti ih. Za umjetnicu su stoga plakati prva asocijacija za nametnuti sadržaj kojeg smo prestali primjećivati. Uporabom plakata na svojim skulpturama – njihovim vrištećim šarenilom sazdanim od stapanja ulomaka različitih boja, slova, riječi i figura – Lorena želi postići osjećaj zagušenosti. Organički oblici skulptura – postavljeni u galerijskom prostoru na način da posjetiteljima diktiraju smjer kretanja – simboliziraju reklamne plakate koji se poput krakova hvataju za našu podsvijest i diktiraju naša ponašanja, dok kolaži predstavljaju materijalizaciju otpadnih informacija koje se u nama talože promatranjem tih istih plakata. Na osjetilne podražaje vrlo je teško u potpunosti otupiti. Oni zauvijek ostaju zapisani u podsvijesti i time utječu na naše postupke u budućnosti. Lorena nas stoga svojim radovima želi upozoriti da si osvijestimo u kolikoj su mjeri vizualni mediji postali nezaobilazna stvarnost koja mijenja našu percepciju, a koja je naprosto van naše kontrole.

Ako to epidemiološka situacija dopusti, Lorenina djela imat ćete prilike vidjeti uživo u Gradskoj galeriji Labin već u studenom ove godine. Pod mentorstvom profesora Roberta Šimraka diplomirala je u rujnu, a tom je prigodom njen završni rad izložen u kući za ljude i umjetnost Laubi. Umjetnica nam za sada ne želi otkriti što joj je sljedeće u planu. Najavljuje da su u pripremi posve nove forme i da se već neko vrijeme želji okušati u izradi javne skulpture. Tko zna, možda će nam upravo Lorenine djela za koju godinu na ulicama golicati maštu poput zagonetnog kraka Ivana Briskog poznatog kao Zagrebačka Nessie ili će se pak djeca igrati u parku ispunjenom Loreninim živopisnim instalacijama. Jedno je sigurno – u kojem god kontekstu ih susreli – Lorenina djela neće nas ostaviti ravnodušnima.


Za više informacija posjetite Lorenin Instagram.

Zahvaljujemo umjetnici na ustupljenim fotografijama.

Autori fotografija: Lorena Almaši, Pavel Posavec i Ive Trojanović 

Ovaj tekst nastao je u sklopu projekta Vizitka kojemu je cilj pružiti mladim umjetnicima široku medijsku vidljivost kroz predstavljanje njihovog umjetničkog rada na portalu i društvenim mrežama te kroz tiskanje radova umjetnika u obliku profesionalnih vizitki i promotivnih stickera

 

Poveznice
Moglo bi te zanimati