Digital art i net art široki su pojmovi, a podrazumijevaju glitch art, VR art, data bending, algorithmic art, AI art i mnoge druge podvrste. Mnogi čitatelji se ne snalaze u širokom opsegu tih pojmova, osobito jer je riječ o spoju tehnologije i umjetnosti na koje se i danas često gleda kao na pojmove s različitih krajeva društvenog spektra. Možeš li nam ukratko objasniti o čemu je riječ?
Osobno smatram da se velik spektar digitalne umjetnosti još uvijek promatra kroz prizmu klasičnih umjetnosti - od umjetničkog djela uz intrinzični semantički značaj - očekuju se unikatnost i materijalnost (a tržište, gdje postoji, najčešće zahtijeva i komodifikaciju) te određena primjena, dok su sami potencijali i "magija" digitalne umjetnosti ipak pretežito u domeni informacije - kojoj je svrha da u informacijskim i kulturnim sustavima propituje samu sebe, da bude aktivna i slobodna, modularna i distribuirana, kontinuirano nadograđivana i mijenjana. U tom smislu, digitalna umjetnost, neovisno o specifičnosti pojedinog medija i stilskog izričaja, skup je objekata i koncepata koji su omogućeni elektroničkim sustavima, i ne bi mogli biti realizirani posredstvom drugog sustava (npr. digitalna ilustracija nekada bi ipak mogla biti ostvarena u klasičnijem mediju, dok bi interaktivna podatkovna i generativna instalacija ipak bez računala bila nemoguć pothvat).
Same podvrste digitalne umjetnosti kontinuirano nastaju i razvijaju se, a neke od njih mogle bi biti:
“… računalna umjetnost / računalna glazba / kibernetička umjetnost / digitalna ilustracija / digitalno slikarstvo / digitalna fotografija / digitalna poezija / dinamičko slikarstvo / elektronička glazba / generativno oblikovanje / umjetnost fraktala / glitch umjetnost / generativna umjetnost / generativna glazba / interaktivna umjetnost / virtualna stvarnost / pokretna slika / vizualizacije glazbe / fotografske manipulacije / pixel-art / render-art / softverska umjetnost / sistemska umjetnost / teksture / tradigitalna umjetnost …” i sve njihove kombinacije. (prijevod prema neekstenzivnom popisu objavljenom pri bijenalu digitalne umjetnosti " The Wrong", 2015./16.)
Uz svoju tehnološku osnovicu, digitalna umjetnost ima priliku usvojiti još dva bitna aspekta recentnog digitalnog ekosustava računalne kulture - produkcijsku podršku (pri koncipiranju ili kreaciji projekta, što odgađa nužnost prodaje i/ili komercijalizacije djela) i permisivno licenciranje (koje umjetnost pomaže izmaknuti iz domene "potrošačkog dobra" u domenu "proizvodnog dobra", a što čitavim generacijama autora/ica u području kulture pomaže pri produkciji, distribuciji i općenitom reinterpretacijskom djelovanju - iznimno bitnom kod npr. hipermedijske i glitch umjetnosti).
Digital art sastoji se od kreativnog pristupa tehnologiji, istraživanju medija kroz manipulaciju postojećeg sadržaja (fotografija, video, gif, tekst,...), ali i simulacije i stvaranje novih sadržaja. Net art s druge strane istražuje prostor weba. Obje grane djeluju na jako širokom prostoru, a mogu rezultirati kolaboracijama i web galerijama. Koje su prednosti takvih praksi u odnosu na tradicionalnu umjetnost u galerijama i muzejima?
Digitalna umjetnost je Enfant terrible umjetničkog svijeta; lako prikazuje ono što popularni sustavi drže nevidljivim i svojom gerilskom prirodom (te relativno velikom autonomijom) može manifestirati sve naše recentne tehnofobije i tehnofetišizme. U procesu svoje materijalizacije takvi umjetnički oblici najčešće će transparentno referirati svoje izvore i utjecaje i time potencijalno potaknuti svijest o snazi kolektivizma i prokronizmu digitalnog ekosustava, zajedničkim odgovornostima i zajedničkim dobrima; pokrenut će diskusiju o vlasničkoj kulturi, autorskim pravima te čitavoj širini recentnih i formativnih sistemskih paradigmi. Sve te, trenutno relevantne teme uslijed odabira medija - najčešće neće biti zarobljene u materijalnom objektu kojeg je lako kategorizirati i komodificirati, već u informacijskom objektu i znanju koje je cilj široko distribuirati.
Format© je projekt koji nije nužno vezan uz fizički prostor (izuzev suradnji s AKC Medikom, KA-MATRIX, Filmaktivom…), dok Hacklab01 svoje sjedište ima u AKC Medika. Kao voditeljica, uz Vedrana Gligu, organizirala si puno edukacijskih programa i izložbi u sklopu AKC Medike. Što možeš izdvojiti kao prednost korištenja fizičkog prostora kao mjesta za izražavanje i učenje?
FC i HL01 vrlo često surađuju i međusobno se nadopunjavaju na umjetničkoj i tehničkoj programskoj razini. Pokušavamo u kontinuitetu raznovrsnim događanjima poticati razmjenu znanja, horizontalno učenje i kritičko razumijevanje hardvera u odnosu na softver; u odnosu na medij; u odnosu na sadržaj. Svakako pri organiziranju edukacija, izlaganja i izložbi - fizička neposrednost dvaju suradnika predstavlja prednost, kako bi se uz kodificirano znanje razmijenilo i iskustvo koje bi bilo teško prenijeti npr. internetom. Fizički prostor pri učenju i svladavanju tehnološki utemeljenih koncepata pruža priliku aktivne razmjene i otvara mogućnost nadgradnje samog događanja od strane polaznika radionice ili posjetitelja umjetničkog izlaganja. Prikazivanje digitalne umjetnosti u fizičkom prostoru (iako bi mogla biti, i često jest, prikazana isključivo online) tako postaje nekom vrstom "izlike" za organiziranje participativnih formata i okupljanje ljudi koji se inače možda nikada ne bi susreli AFK (npr. različitih profesija - programera, pjesnika, umjetnika, ... te ljudi s različitih lokacija svijeta). Preferiramo da događanja koja organiziramo budu pristupačna, izazovna a neposredna - bez mnogo formalnosti, no s mnogo diskurzivnih i iskustvenih prilika, bez obzira na prethodna individualna umjetnička i/ili tehnička iskustva. Osobno smatram da je digitalna kreacija tema koja ne bi trebala biti hermetično zadržana isključivo u institucionalnoj sferi i da pruža priliku za dijalog relevantan čitavim zajednicama (čijeg života je digitalna kultura dio).
Trenutno je otvoreno nekoliko poziva na sudjelovanje u organizaciji Format©-a, primjerice Pivilion koji je baziran na darknetu te Fu:bar čija se realizacija odvija u fizičkom prostoru AKC Medike. Koje prednosti pruža Pivilion, a koje Fu:bar s obzirom na njihovu krajnju realizaciju?
Trenutno imamo već 5 aktualnih poziva za sudjelovanje u našim programskim podrškama za produkciju. Radi se o programima OC - pozivu za digitalnu produkciju i/ili digitalno arhiviranje, 2 Fubar Glitch Art otvorena poziva (za festivalski prisustveni i izložbeni program), free_art_-_glitch karlovačkoj rezidenciji, Pivilion distribuiranoj hrvatskoj darknet art mreži. (Uz tih 5 poziva još dva su u pripremi.)
Pivilion ima višestruk identitet - prvenstveno je unificiran skup mrežnih sustava koji dopuštaju decentralizaciju internetskog sadržaja, usto je i hipermedijska galerija, zatim i darknet jedinica, te dugoročan open ended umjetnički eksperiment i naposljetku i kulturni produkcijski projekt. Pivilion nam dopušta propitkivanje interneta kao fizičke, iznimno materijalne infrastrukture te poziciju umjetnika/ce (i kulturnih radnika/ca) u dobu u kojemu nas korporativni algoritmi podučavaju nerazumijevanju svojom (prisilnom) jednostavnošću, kvantifikacijama i profitno-orijentiranom algoritamskom cenzurom. Izgradnja Pivilion sustava i svake pojedine galerije upravo namjerno nije automatizirano, a kako bi svaki umjetnik/ca mogao/la iskusiti postavljanje servera na vlastitom hardveru; kako bismo mogli promisliti političnost i etičnost optimizacije medijskih datoteka te kako bismo po postavljanju - bili primorani promisliti što digitalna umjetnost znači našim zajednicama, a bez algoritama na kojima se bazira recentna tehnosfera i koji kuriraju naša iskustva i percepciju.
Za pristup Pivilionu potrebno je koristiti Raspberry Pi kao vlastiti server za postavljanje multimedijskog sadržaja, a koji se potom može pregledati putem Tor preglednika ili putem lokalne mreže. Svi sudionici na taj način upoznaju nove medije i istraživački pristupaju projektu. Misliš li da je multidisciplinarnost nužna za istraživanje i pomicanje granica izražavanja, pa i rušenja definiranih normi prostora?
Smatram da autori/ce (ne nužno samo umjetnici/e) razumijevanjem sustava na kojemu temelje svoj rad - mogu intenzivirati svoje stvaralaštvo i društveni utjecaj istog. Pod tim ne mislim da bi npr. svaka korekcija boje u uređivaču fotografija trebala biti komplicirana i urađena "iz nule", već na to da recentna digitalna umjetnost svoje postojanje temelji na komunikacijskom modelu koji se u snažnom korporativnom i profitnom mrežnom okruženju trudi biti nevidljivim, a uvelike utječe na transnacionalnu kulturnu produkciju (npr. cenzuriranjem "neprikladnog" umjetničkog sadržaja). Utoliko, multidisciplinarnost pri produkciji mrežnog sadržaja mnogo pomaže razumijevanju polja te naposljetku i relevantnosti i metodološkoj dosljednosti djela. Zadaću umjetnika/ca u tom (pa i drugim područjima) ne vidim kao jednostranu perpetuaciju korporativnih optimizirajućih modela ili kao estetičnu konzervaciju niza recentnih problema, već kao njihovu refleksiju, kritiku i stvaranje pluralnih alternativa. Osobno mi je (po inicijalnom kiparskom obrazovanju) mnogo pomoglo razumijevanje digitalnog ekosustava, koje mi je otvorilo potpuno nova područja fascinacije, začudnosti no i svijest o relevantnosti raznih modela kontemplacije, etičke produkcije i distribucije novomedijskih umjetničkih djela.
Oba sredstva (Raspberry Pi i Tor) koriste se s ciljem decentralizacije umjetničke scene, odnosno kreiranja jednog neutralnog prostora u kojem nema ''hijerarhije'' među umjetnicima. Takav postav otvara nebrojene mogućnosti za kolaboracije i nove načine definiranja umjetničkog prostora. Što još možeš izdvojiti kao prednosti kreiranja jednog vrijednosno neutralnog i izražajno otvorenog prostora kao što je Pivilion, ili općenito darknet?
Za kraj, možeš li izdvojiti početničke programe za čitatelje koji žele početi istraživati dosege digitalne umjetnosti, odakle krenuti?
Svakako bih inicijalno preporučila instalaciju GNU/Linux sustava i svih njegovih pripadajućih kreativnih softvera. :) Ne smatram da sami operativni sustavi ili permisivne licence samostalno nose magična oslobađajuća sredstva, već smatram da otvoreni sustavi nude veću slobodu, odgovornost i otvaraju mogućnost preciznijem razumijevanju raznovrsnih suradnji i/ili sukoba koji se događaju u našim uređajima i u širem digitalnom ekosustavu kolektivnih konsenzusa. Linux nije vlasnički sustav, već slobodan operativni sustav otvorenog koda, što smatram bitnom vrijednošću koju je moguće translatirati u umjetničko stvaralaštvo, u kojemu unatoč širokoj rasprostranjenosti slobodnih digitalnih sustava i sadržaja još uvijek prevladava vlasnička kultura. (Ne razumijem zašto umjetničke akademije i hrvatske institucije podučavaju skupe vlasničke softvere ondje gdje bi produkcijski sustav trebao zrcaliti etičko promišljanje i samoodrživost djelovanja.)
………………………………………….
…………………………………..
……………………….
………….
Dina Karadžić završila je kiparstvo na ALU u Zagrebu 2012. godine. Od 2014. godine je umjetnička direktorica organizacije Format©, te aktivno djeluje na području vizualne/digitalne/internet umjetnosti. Radila je stop motion animaciju i dizajn likova, a trenutno je zaposlena u ACC Attack NGO kao projektni asistent, te je web-based član Akademie Schloss Solitude. Kontinuirano kustosira izložbe/produkcije/diskurzivne digitalne kolaborativne kulturne programe Inquiry Inc.-a, /fu:bar-a/ glitch art festival/ Hrvatskog odsjeka The Wrong-a (Biennalea digitalne umjetnosti) / Free_art_-_source izložbi...