„Cash & Carry – dan otvorenih vrata umjetnosti“ dugogodišnja je manifestacija Akademije likovnih umjetnosti koju organiziraju studenti treće godine prijediplomskoga studija Nastavničkoga odsjeka. Ove akademske godine Kulturflux je imao čast ugostiti organizacijski tim 20. izdanja Cash & Carryja i prvi čuti što se može očekivati na ovogodišnjem jubileju.
Razgovor je vodila Ana Lucija Abramović, a u razgovoru su sudjelovali Paula Galunić, Jura Momčilović i Ivona Stambolija s Akademije likovnih umjetnosti.
Kako biste Cash & Carry predstavili široj javnosti koja možda nije upoznata s manifestacijom?
IS: Cash & Carry je u principu približavanje javnosti našeg umjetničkog prostora i svega što radimo na Akademiji. Tako da svi koji dolaze na Cash & Carry mogu dobiti uvid u to čime se bavimo i osjetiti atmosferu koja nastaje na Akademiji kada smo svi ondje.
JM: To je u biti zamišljeno kao dan otvorenih vrata našeg odsjeka. Ljudi mogu doći na fakultet i vidjeti kako to uopće izgleda i uloviti radnu atmosferu koju inače ne bi mogli dobiti nigdje drugdje, kao behind the curtain. Jednodnevni je to program koji se sastoji od glazbenog programa, radionica za djecu i za odrasle, obilaska fakulteta i tako dalje. Obično kolega s diplomskog studija grafike ima jednu radionicu kojom…
IS: prikazuje postupak dobivanja grafike. Mislim da puno ljudi ne zna kako to funkcionira jer velike su to mašine i proces dosta košta, pa si to ne može svatko ni priuštiti. Dobra je to prilika da pokažemo proces nastanka grafike.
PG: Manifestacija ima i izložbeni karakter...
Kad smo već kod toga, što za vas kao mlade umjetnice i umjetnike znači mogućnost prve prodaje vlastitih radova?
IS: Mi ne radimo radove da bismo ih prodavali, ,ali to je svakako prednost jer studenti, odnosno budući umjetnici na taj način ulaze u svijet umjetnosti u kojem mogu širiti ono što vole raditi i stvarati odnose s ljudima kojima se njihov rad sviđa. Ponekad je to bitno za umjetnike kako bi dobili dojam onoga što se publici sviđa, a studenti po prvi put imaju priliku sami određivati cijene svojih djela.
JM: Nama to bude neka prilika za umrežavanje.
PG: Nitko zapravo ne zna što je popularno za prodaju, odnosno koji stil je najpopularniji. Isto tako, diplomci su nam pričali kako ni oni ne znaju. Da znaju - to bi radili. S druge strane, pruža se jedinstvena prilika da kupci izravno porazgovaraju s autorom, vide koja je priča iza djela tj. kako je nešto nastalo umjesto da samo kupe. To je iskreno baš lijepo iskustvo! Kad netko dođe kupiti tvoj rad, pa popričate zašto si nešto radio ili kako si nešto radio. Meni se javila osoba koja je kupila (moju) grafiku na Cash & Carryju i poslala mi fotografiju grafike obješene na zid. Nikad dosad nismo imali takvo iskustvo - da čuješ kako je netko sretan i da ga zanima tvoja umjetnost. Profesori nam daju kritike, ali nikada to ne čujemo od „običnih" ljudi. To je jako lijepo za čuti!
Manifestaciju karakterizira i humanitarni karakter. Kako će to biti organizirano ove godine?
JM: Postoji arhivski fond fakulteta u kojem se nalaze stariji radovi, ali i prva i druga godina isto tako može donirati svoje radove te prihodi od tih radova idu u humanitarne svrhe.
IS: dodati još jednu organizaciju! I to Udrugu Indigo za zbrinjavanje napuštenih životinja jer većina ljudi s Akademije voli voditi na fakultet? i svoje pse.
Koje su još novosti?
JM: Imamo još jedan dio: friz art. U principu to je jedan zid ili hodnik Sad već imamo ideju da cijeli hodnik ofarbamo i izdvojimo jednu površinu na fakultetu te napravimo mini natječaj idejnog rješenja i u konačnici da pobjednici natječaja oslikaju taj prostor.
IS: Ove je godine novost i suradnja sa studentima 3. godine povijesti umjetnosti s Filozofskog fakulteta. Prijašnjih godina bilo je nekih drugih suradnji, kao što je s Dizajnom, ali ove smo godine odustali od toga zbog manjka prostora i onda nam se nekako najlogičnije činilo uključiti kolege s kojima smo zapravo i najbliži. Mi, studenti s Akademije, dobili bismo time osjećaj rada s budućim kustosima i povjesničarima umjetnosti, a studenti s Filozofskog fakulteta dobili bi osjećaj rada s budućim umjetnicima.
JM: Inače, Ivona se sjetila te suradnje i osmislila kako bi to otprilike izgledalo. Pričali smo s profesorima i rekli su nam da je Cash & Carry i zamišljen kao suradnja Akademije s drugim fakultetima i ljudima s drugih fakulteta koji su nam srodni, pa neka 20. izdanje bude prekretnica!
PG: Sviđala nam se ideja profesora koji su spomenuli da je ranije postojala suradnja između Akademije i Filozofskog, da su studenti Filozofskog gledati kako se tiskaju grafike, kako se nešto radi, a mislim da će to biti i vama korisno jer i meni su neke stvari bile nepoznate sve dok se nisam krenula baviti time.
IS: Mislim da se stekne određena perspektiva u dodiru s određenim materijalima, a zaista je korisno vidjeti i steći poštovanje prema tehnici jer shvatiš koliko truda, novca i materijala treba za to.
Koji su vam izazovi ove godine u organizaciji eventa?
IS: Još uvijek nam je najveći izazov dozvola za izlaganje na javnoj površini. Veliki dio posla bio je i dobivanje sponzorstva, poslali smo hrpetinu e-mailova, a većina ljudi nam se do danas nije javila, ali na kraju imamo sponzore.
JM: Upravo taj administrativni dio, odnosno rješavanje papirologije. Svi smo znali da će to trajati dulje nego što bismo željeli, a nitko od nas dosad nije se bavio papirologijom. Meni osobno bilo je teško i svaki put kada smo trebali animirati i uključiti cijelu klasu, pa prvi put koordinacija većeg broja ljudi bila je malo tricky ili bolje izazovna.
PG: To su najkompliciraniji dijelovi, ali mislim da je najdraži bio pronalazak identiteta eventa. To je kad smo radili plakate. Svatko je morao napraviti par verzija i onda smo odabirali najbolji plakat s profesorima. Na temelju odabranog plakata oblikuje se cjelokupni event, a ove je godine odabran rad Klare Moslavac.
Čemu se nadate ove godine na Cash & Carryju?
PG: Ljudima!
JM: Da ljudi osjete atmosferu!
IS: Mislim da bi bilo baš lijepo kad bismo uspjeli pobuditi interes i ljubav za ono čime se bavimo i čime će se većina nas nastaviti baviti. Ipak, tu dajemo i neki dio sebe, pa i ako se to ne svidi ljudima, mogu steći dojam što svega onoga što postoji na Akademiji, mogu upoznati druge perspektive i mogu čuti naše ideje. Mislim da je to jedna lijepa mogućnost da ljudi dođu i uživaju u vizualnoj i glazbenoj umjetnosti.
Gdje vas možemo pronaći?
IS: Možete nas pronaći na Instagramu: https://www.instagram.com/cashandcarry_jabukovac/, ali najbolje je da dođete na Cash & Carry! Svake godine druga subota u petom mjesecu. Ove godine to je 10. svibnja 2025. na adresi Lastovska 23 s početkom u 10 sati. Vidimo se!
20. CASH & CARRY – dan otvorenih vrata
umjetnosti, 2025.
ORGANIZACIJA I REALIZACIJA
Akademija likovnih umjetnosti Sveučilišta u Zagrebu
Nastavnički odsjek ALU
Prijediplomski i diplomski sveučilišni studij likovne kulture
PROGRAM
1. IZLOŽBE
- KIPARSTVO, SLIKARSTVO, GRAFIKA I PRIMIJENJENA GRAFIKA
Izložba radova studenata 3. godine prijediplomskog te 1. i 2. godine diplomskog studija likovne kulture
- C&C HUMANITARNE IZLOŽBE
Izložba radova studenata za prodaju u humanitarne svrhe; sudjeluju studenti prijediplomskog i diplomskog studija likovne kulture
- IZLOŽBA - 24-SATNO CRTANJE STRIPA 2024.
Izložba radova nastalih u sklopu Maratona crtanja stripa koji je održan na Nastavničkom odsjeku
Voditeljice projekta: prof. art. Gordana Bakić Vlahov i prof. art. Ines Krasić
Suradnici/e: as. Iva Ćurić, as. Vida Meić, student Matija Meštrić i Lora Elezović, alumna ALU
- IZLOŽBA LIKOVNIH RADOVA CENTRA ZA AUTIZAM, ZAGREB
Mentorica: Stanka Pinjuh, mag. educ. art.
Suradnik: Zdenko Mikša, mag. educ. art.
Likovno obrazovanje kod djece s poremećajem iz spektra autizma od izuzetne je važnosti s obzirom na to da se njihova komunikacija bazira upravo na vizualnim prikazima. Glavni cilj likovnog obrazovanja polaznika u Centru za autizam jest osnaživanje i obogaćivanje slike o sebi, upoznavanje svijeta u kojem žive, kojega su dio te razvijanje psiho motoričkih i kognitivnih sposobnosti. Sustavno odgajanje opažaja provodi se metodički razrađenim likovnim igrama različitim likovnim i vizualnim tehnikama i medijima koji se primjenjuju od najranije dobi, odnosno već u predškolskom programu, te se u osnovnoškolskom programu nadopunjuju i proširuju. Kurikulum likovnog obrazovanja ima razvojni karakter, ovisi o dobi, interesima, emocionalnoj i intelektualnoj dobi svakog pojedinog učenika. Učenici i polaznici Centra za autizam likovno obrazovanje koriste kao posrednika za komunikaciju s okolinom, kao metodu izražavanja svojih osjećaja, ali i u svrhu emocionalne regulacije. Praktičnim radom, terapijom likovnošću, učenici usvajaju radne navike, usavršavaju svoja znanja i vještine te, vjerojatno najvažnije od svega – osnažuju vlastito samopouzdanje pokazujući cijelom svijetu da i oni mogu jako puno, ako im se pruži prilika.
2. KREATIVNI PUNKTOVI I POSEBNA DOGAĐANJA
- CASH & CARRY PLAKATI
Izložba prijedloga za plakat za 20. Cash & Carry
Autori: studenti 3. godine prijediplomskog studija likovne kulture
- FRIZ ART
Zidna slika u kolnom hodniku
Voditeljica: izv. prof. dr. art. Snježana Ban
- INTERAKTIVNI PLAKAT
Interaktivni plakat Sare Trlek u kojem posjetitelji mogu doprinijeti crtežom, tekstom i sličnim.
- CRTANJE PORTRETA
Crtanje portreta posjetitelja za novčanu naknadu
Portrete izrađuju studentice diplomskog studija likovne kulture Adrijana Brčić i Paulina Marija Vukoja.
- DEMONSTRACIJA TISKANJA GRAFIKE
Vrijeme: 14 – 15 h
Voditelji: Jakov Pašalić i Nikola Marinčić
Demonstracija procesa otiskivanja tehnikom dubokog tiska. Gledatelji će moći vidjeti koji se koraci primjenjuju u završnom dijelu procesa izrade grafika, od pripreme papira i boje do stavljanja otisaka pod pritisak.
MATERIJALI: kada za namakanje, papir, boja, laneno ulje, novine za brisanje i sušenje, tuljac za nanošenje boje, razrjeđivač i krpice za brisanje.
ALU + FFZG (Kustosijada)
Suradnja zamišljena sa kolegama sa odsjeka za Povijest umjetnosti na Filozofskom fakultetu u Zagrebu. Petnaest studenata, povjesničara umjetnosti, koji odabiru po jedan rad od svakog od nas iz klase 3. godine prijediplomskog studija sa Nastavničkog odsjeka. Studenti analiziraju radove te pišu kratak kustoski tekst za svaki rad, koji će kasnije biti izložen uz samo djelo. Cilj suradnje je potaknuti kolegijalnost, ojačati veze između studenata dva fakulteta koji žive u simbiozi od samog početka studiranja, te potaknuti kritičko i zrelo razmišljanje i pisanje u potencijalnim budućim kustosima.
3. RADIONICE ZA DJECU (I SVE KOJI SE TAKO OSJEĆAJU)
- JUTARNJA RADIONICA „IZ GLAVE U GLINU“
Vrijeme: 11 – 13 h
Voditeljice: Sara Trlek, Nela Šelir, Klara Munđak
Izrada imaginarnog prijatelja iz crteža u glinu
- POPODNEVNA RADIONICA “MAŠTARIJE OD SVAŠTARIJE”
Vrijeme: 16 - 18 h
Voditeljice: Nela Šelir, Klara Munđak, Sara Trlek
Od različitih materijala djeca i odrasli mogu napraviti skulpturu i smjestiti je na papir. Materijale kao što su suhe biljke, štapići, kockice, matice ljepiti će se vrućim ljepilom tako da je radionica namijenjena za stariju djecu ili djecu uz pratnju roditelja
4. GLAZBENI PROGRAM (11 – 21 h)
Glazbeni program predviđen je u trajanju od 11 do 21 sat.
Voditelji: Jura Momčilović, Ivona Stambolija, Anja Guliš u suradnji sa KSET-om
- DJ PILIF
- NISKO ZIMSKO SUNCE
- MELEWAI
- GOLA MAJA
- MLADI ZUMBULI