Vedute Cash&Carry-ja u Široj

Kulturne manifestacije zadnjih su nekoliko godina sve aktualnija praksa, a jedna je na našim područjima svoje temelje postavila već prije četrnaest godina – nagađate, riječ je o Danima otvorenih vrata umjetnosti − ‘Cash&Carry’

Manifestacija kojom studenti Nastavničkoga smjera Akademije likovnih umjetnosti otvaraju često mistificirana vrata umjetničkoga djelovanja, pruža pregled suvremene umjetničke prakse te njenu direktnu recepciju među brojnom zainteresiranom publikom. Od prošle godine manifestaciji kao uvertiri prethodi skupna izložba studenata koja je svoja vrata ove godine otvorila 12. travnja.

Bianka Garčević, Mihael Kljančić

Izložba Ususret 14. Danu otvorenih vrata umjetnost Cash&Carry u galeriji Šira predstavlja niz radova studenata druge i treće godine preddiplomskog te završnih godina diplomskog studija koji u medijima slikarstva, kiparstva i grafike pokazuju formalno naučene vještine, ali kroz individualne potpise svakog od autora. U slikarstvu je prisutna široka paleta rješenja umjetničkih pitanja, pitanja eksperimentiranja sa štafelajnim slikarstvom kao i onih spram odnosa prema materijalu. U tradicionalnom pristupu slikarstva ipak nije nužno baviti se figuracijom, o čemu nam ponajbolje svjedoče radovi Bianke Garčević. Ona kroz svoja tri minimalistička platna upravo poziva na primat boje i oblika. Daljnji ikonoklazam, odnosno lišenost ikakvog slikarskog poteza u svojim dvama djelima provodi Mihael Klanjčić stvarajući novo platno, a riječ je o drvenim ulomcima namještaja po kojima stvara samoljepljivim folijama i trakama.

Takvom slikarstvu koje ne ovisi o platnu nadovezuje se i rad Hane Reberski koja na drvenoj podlozi stvara vizualnu poeziju, a nastavak tradicije enformela potvrđuje Kristina Dimitrov na svojih pet radova različitih formata koji pritom čine jednu kompoziciju. Ipak, moguće je primijetiti i drugačije iskaze, primjerice autor Mihael Bađun koji u formi figuracije ostavlja trag svojim ekspresionistički tretiranim portretom, dok minucioznost izvedbe Ana Marije Kerošević stoji kao podsjetnik na važnost crteža. Također valja spomenuti i postav koji je, iako djelomice uvjetovan prostornim ograničenjima, posebno domišljato izveden. Primjerice dva para radova koji su dijagonalno suprotno postavljeni, a afirmiraju prostor ugla prve prostorije. Na jednom kraju riječ je o minijaturnim platnima Petre Šabić, dok im nasuprot stoje radovi Ive Čukelj postignuti različitim vezom na kružnom platnu (eng. embroidery).

Važan dio izložbe čini i skulptura koja na izložbi dočekuje posjetitelja i na neočekivanim mjestima; izuzev uobičajene prakse smještaja na postament, ona se postavlja na zid, na stol s grafičkom mapom, ali i naslonjena o zidu, odnosno na pod. Zidove krase dva samostalna portreta te tri spojene ruke oblikovane žicom definirane svojom obrisnom linijom, ali i uspješnim prenošenjem portretnih karakteristika koje ipak više naginju karikaturi, no idealizaciji autorice Franjke Prše.

Tipičan postav pak koristi pleksiglas kocka Pavla Bužančića koja penetracijom triju cijevi primarnih boja opredmećuje zlatni rez, dok nasuprot pronalazimo gipsani odljev ženskog donjeg dijela tijela grubljeg oblikovanja studentice Tene Pucko. Snažnu kompoziciju predstavila nam je Laura Brcković koja na jednom pravokutniku u dva reda niže po tri portreta kombinirajući pritom gipsanu gazu s materijalima poput čavala, lanaca i užeta, postižući iznenađenje, snagu i ograničenje dok nužno sami osvještavamo simboliku materijala i njihovih proboja u lica. Studentica Ema Puček naglašava snagu prozračnog materijala u svojoj monumentalnoj skulpturi Približavanje sastavljenoj od dva ulomka primarnih boja s elementom izboja u prostor. Na izložbi se skriva još jedan novitet, objekt Sare Butković u kojem je par nepravilnih geometrijskih tijela izveden aluminijskom folijom s dodatnim teškim lakiranjem, a plod kojega je velika otpornost na grebanje, guljenje i ostala oštećenja.

Tena Pucko, Laura Brcković

Kao još jedna cjelina izložbe izdvajaju se grafičke mape − ona studenata druge godine preddiplomskog studija te pojedinačne mape nekolicine studenata. U mapi Vrt prezentirani su radovi mlađe generacije objedinjeni temom, ali različitih izvedbi − možemo primjerice istaknuti tehnički odlične radove studentica Elie Friganović i Martine Ištvan kao i apstrahirani pristup Veronike Koprivnjak, ali i inovativno riješen grafički list Estere Jerabek. Jedna je od studentica preddiplomske razine ipak predstavljena samostalnim ulomcima iz svoje mape Nema skrivanja, a riječ je o Klari Burić koja koristi motive iz prirode pobuđujući osjećaj nemira svojim tretmanom. Grafička mapa Daria Uroića Metropolis predstavlja tematsku cjelinu koja preispituje funkcioniranje grada, primarno onog distopijskog, onog koji nam se otkriva kada bolje proučimo zgrade, stanove i život u društvu. Još jedna samostalna cjelina grafički su listovi alumnija Luke Torkovića pod nazivom Naslovnica koja svakim listom predstavlja određene fenomene poput ideala, snage, elegancije, a za lajtmotiv uzima toreadora, odnosno bika.

Kao nastavak na grafičku cjelinu, usko se nadovezuje i ona primijenjene grafike, odnosno grafičkih rješenja za vizuale promotivnih materijala. Na zidu galerije smješteno je devet plakata triju autora: Mihaela BađunaAna Marije Kerošević te Zdenka Mikše, od kojih je manji dio izveden crno-bijelo, a dominira digitalni print u koloru. Rješenja su ponuđena u raznim formama, od minimalističkog crnog plakata s teksturom i nužnim informacija (Kerošević), preko humorističnih referenci na pop kulturu i/ili komične situacije (Mikša), sve do realističnih radova narativnog opisa Cash&Carry-ja kao susreta s mladim umjetnicima (Bađun). Mikša je odgovoran i za letke i pozivnice izložbe pri kojima iskreno prenosi radni prostor studenata kao i njihovo zajedničko funkcioniranje, a radovi svojom jednostavnosti nedvojbeno privlače svakog na skorašnji susret na Jabukovcu 10.

Kao krajnje pohvalna inicijativa, izložba poziva da je se osobno posjeti, istraži i okusi. Poziva nas da svjedočimo umjetnosti koja danas nastaje, a već sutra će vam mahati iz raznih galerija i muzeja Hrvatske. Ukoliko ne stignete, djela mladih autora moći ćete u još bogatijem izdanju pogledati na Cash&Carry-ju.

Izložba traje do 2. svibnja 2018. godine.
Cash&Carry se održava 12. svibnja 2018. na Jabukovcu 10, s početkom u 10 sati.
Više informacija o izložbi možete potražiti na Facebook stranici Galerije.
Više informacija o manifestaciji Cash&Carry možete potražiti na Facebook stranici eventu.

Fotografije su ustupljene od strane umjetnika i preuzete sa službenih stranica Galerije.
Naslovna fotografija: Zdenko Mikša.