Predstavljanje Kritičke kartografije Marka Goluba

U utorak, 1. ožujka, u Orisu je predstavljena zbirka tekstova Kritička kartografija iz područja likovne kritike autora Marka Goluba koja pokriva zbivanja na hrvatskoj umjetničkoj i dizajnerskoj sceni tijekom proteklih desetak godina, a u izdanju Hrvatske sekcije Međunarodnog udruženja likovnih kritičara AICA i Durieuxa. O autoru i njegovom višegodišnjem radu govorili su Ivana Mance, urednica izdanja, Boris Greiner, autor pogovora, te Maroje Mrduljaš, suizdavač, a i Golub je sam opisao vlastite aktivnosti u domaćoj kulturi od svojih početaka do današnjih dana.

Tekstovi unutar sadržajem bogatog izdanja okupljeni su u šest tematskih cjelinaPortreti se tiču umjetničkih imena, interpretativno su intonirani te ističu i subjektivni profil samog autora. Mapiranje scene obuhvaća radove o razvoju neinstitucionalnih umjetničkih zbivanja, ali se govori i o emisiji Transfer, kustoskim udrugama, visokoobrazovnim institucijama orijentiranima prema umjetničkim područjima i dr. Revija kao medij diskontinuiteta uključuje tekstove o revijama koje kritički prosuđuju ono što umjetnička scena nudi te se progovara o reviji kao izložbenoj formi. Umjetnost u doba kustosa tiče se izložaba iniciranih od strane samih kustosa, dok se Modernost i druge pripovijesti odnosi na modernističku baštinu na izložbama, odnosno na promijenjen pristup istoj zbog uvjeta tranzicije. Sami protiv svih  poglavlje je o individualnim umjetničkim izložbama.

Predstavljena Kritička kartografija, koja je prigodno bila dostupna po promotivnoj cijeni, jedinstven je presjek kroničarske djelatnosti na domaćoj sceni vizualne umjetnosti, a osobita je i zato što uključuje radove posvećene dizajnu koji nerijetko ostaje zapostavljen u takvim formatima. Služeći se jasnim, slikovitim jezikom i djelujući u kontinuitetu kakvoga je malo tko drugi iskazao, Golub je, kako je ukazao Mrduljaš, demonstrirao standard koji bi valjalo dostići u rubrikama posvećenim kulturi. S obzirom da je njegovo izražavanje uistinu pristupačno, za što je i sam objasnio da je razlog osobno poznanstvo sa svima onima o kojima je pisao, sadržaj Kritičke kartografije lako će se pokazati zanimljivim i onima koji nisu profesionalni dio svijeta likovne umjetnosti i dizajna, već bi rado usmjerili pažnju na suvremena kulturna zbivanja.

Marko Golub (Split, 1978), diplomirao je slikarstvo na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu 2004. te je aktivan kao likovni kritičar od početka 2000-ih. Nakon rada na radiju i u brojnim stručnim časopisima, od 2011. vodi galeriju Hrvatskog dizajnerskog društva. Scenarist je i voditelj emisije o vizualnoj umjetnosti Trikultura na 3. programu HRT-a, a  surađuje i na emisiji Transfer. Glavni je urednik publikacija Pregled hrvatskog dizajna 1112 i 1314, a sudjeluje i u organizaciji festivala dizajna Dan D. Kurirao je niz izložaba posvećenih dizajnu i suvremenoj umjetnosti kojih se prisjetio i na predstavljanju novog izdanja, a od kojih se ističe zlatnom medaljom nagrađena Intangible na Praškom kvadrijenalu 2015. kao timski projekt. Uz mnoge druge zasluge vezane za kulturu, dobitnik je nagrade HS AICA–e za likovnu kritiku 2013. godine, što je bio i povod objave zbirke.

Moglo bi te zanimati