Maria Mulas – Ritratti italiani/Talijanski portreti

Na Dan žena, 8. ožujka, otvorena je izložba talijanske fotografkinje Marije Mulas. Izložba je postavljena u Kući arhitekture Oris u organizaciji Talijanskog instituta za kulturu u Zagrebu i kustosice Martine Corgnati. Fotografije Marije Mulas po prvi su puta predstavljene hrvatskoj publici i donose duh istaknutih kulturnih ličnosti koje je umjetnica susrela tijekom života.

Maria Mulas fotografijom se počinje baviti kasnih šezdesetih ili ranih sedamdesetih, ali na početku karijere nije portretirala ljude. Kasnije, uz to što se bavi pisanjem i slikanjem, počinje shvaćati kameru kao most koji spaja ljude, kulturu i umjetnost. Kustosica Martina Corgnati vodstvom kroz izložbu ističe važnost ljudskog aspekta u njenim fotografijama. Za osamdesetogodišnju crvenokosu fotografkinju kustosica izložbe kaže kako je iznimno nježna i diskretna te je takav pristup vidljiv i u njezinom radu u kojem se oslanja na klasični način fotografiranja sličan onom Henrija Cartiera Bressona.

Foto Damil Kalogjera (ljubaznošću Oris Kuće Arhitekture)

Nakon ulaska u dvoranu, na prvom zidu izložen je njezin autoportret u boji kojim se posjetitelja uvodi u njezin rad. Zatim slijede fotografije snimane kroz dulji vremenski period u crno bijeloj tehnici koje prikazuju  novinare, kritičare, arhitekte, umjetnike, glumice i općenito nezaobilazne figure vezane uz kulturu i umjetnost koje je susrela živeći u Milanu. Lako se prepoznaje njen specifičan pristup prema modelima na kojima je, bili portreti namješteni ili spontani, naglašena karakterističnost njihovih osobnosti. Svakom novom modelu ostavlja prostora da se istakne i predstavi publici na osebujan način. Na određenim se fotografijama, poput one arhitekta i dizajnera Ettore Sottsassa ili umjetnika Giannija Colomba, primjećuje posebna prijateljska veza između portretirane osobe i umjetnice, no uvijek do izražaja dolazi prirodnost i lakoća snimljenog trenutka.

Foto Damil Kalogjera (ljubaznošću Oris Kuće Arhitekture)

Postavljanjem fotografija Umberta Eca i Gilla Dorflesa jednom pored druge kustosica ističe značaj njihovog rada na području teorije umjetnosti. Semiotička istraživanja Umberta Eca i pokret za konkretnu, nefigurativnu umjetnost Gilla Dorflesa imali su dalekosežni značaj u suvremenom društvu i kritičkom sagledavanju umjetnosti. Fotografije američkih umjetnika Keitha Haringa i Andyja Warhola postavljene jedna preko puta druge također upućuju na njihov izniman utjecaj i doprinos razvoju vizualne umjetnosti. Uz njih treba istaknuti i fotografiju Lee Vergine, poznate kritičarke umjetnosti, koja je 1981. godine u Milanu predstavila projekt u sklopu kojeg su prvi put izloženi radovi žena značajnih za avangardnu umjetnost.

Dokumentiranjem raznolikih ljudskih osobnosti i važnih kulturnih ličnosti fotografkinja Maria Mulas predstavlja značajan rad koji će biti izložen u Kući arhitekture Oris do 16. ožujka, a nakon toga i u Talijanskom institutu za kulturu u Zagrebu. Za sve posjetitelje ulaz je slobodan.

Foto s naslovnice Damil Kalogjera (ljubaznošću Oris Kuće Arhitekture)