Dijalog ADU: Koja je tvoja fotelja?

Profesionalni svijet mladih nakon akademije – mogućnosti, izazovi i prepreke

Sedmog travnja u Frankopanskoj 22 održao se treći po redu Dijalog Akademije dramskih umjetnosti. Akademci su odlučili potražiti odgovor na pitanje: „Koja je tvoja fotelja?“ Pitanje su postavili svojim starijim kolegama, a tribina je održana u sklopu Kazališne revije dramske umjetnosti čiji je program trajao od 5. do 10. travnja. Organizirali su je studenti treće godine smjera produkcije. Ugostili su redatelja Mirana Kurspahića, pomoćnicu ravnatelja Studentskog centra za kulturu Natašu Rajković, predstavnicu ogranka mladih HDDU-a Franu  Mariju Vranković te redatelja i dekana Akademije scenskih umjetnosti u Sarajevu Pjera Žalicu.

Na tribini se, između ostalog, govorilo i o tome kako je druženje studenata tijekom studiranja važna karika u profesionalnom životu  jer potiče stvaranje, širenje i realizaciju ideja. Isto tako, zaključeno je da je bez tih poznanstava teško ostati  zamijećen. Isticao se rizik od nepronalaženja posla koji svi sadašnji i budući studenti moraju biti spremni prihvatiti, ako uistinu žele ostvariti svoj poziv. Situaciju bi zasigurno poboljšali konkretni ugovori kazališta i Akademije, što je trenutno rijetkost. U razgovoru su pohvaljena kazališta ITD i ZKMkao mjesta na kojima je moguće napraviti svoje prve korake. Studenti su pozvani da ustrajno predstavljaju vlastite kvalitetne projekte.

Studenti iz publike iznijeli su svoja iskustva i prijedloge koje im daju njihove kolege s Akademije. Prema njihovim riječima, program prve dvije godine studiranja posvećen je teoriji i smatraju kako im  nedostaje praktičnog rada. Neki su isticali kako je program Akademije zastario te da im ne nudi mnogo mogućnosti.  Frana Marija Vranković podijelila je sa sudionicima tribine vlastita iskustva o udruživanju kolega sa svih smjerova i zajedničkom stvaranju uspješnih projekata (na primjer, osnivanje DeSADU) koji su joj pomogli u stjecanju stručnih iskustava. Mogućnosti nema mnogo, ali na studentima je da ih stvaraju i na taj način oblikuju svoju budućnost. Iskustva su se uspoređivala s onima na sarajevskoj akademiji koja je strukturirana drugačije, a rečeno je da su studenti i na prvoj godini suočeni s pravim, praktičnim radom. Pojam suradnje protezao se i dalje, a bilo je i govora o suradnji regionalnoj razini. Pokazalo se kako određeni projekti i ugovori već postoje, ali i da bi se njihov broj u budućnosti mogao i trebao povećati. KRADU (Kazališna revija Akademije dramskih umjetnosti) je jedan od primjera međunarodne suradnje jer ugošćuje studente iz regije koji zajednički surađuju na stvaranju dramskih komada, a njihova tema ove godine je pravda.

Rasprava o tome dovela je do spominjanja onih koji odluče raditi za nezavisna kazališta te na taj način često mijenjati uloge i neprekidno raditi na sebi. Njihov je status izrazito loš, posebice zato što je propisan zakonom. Upravo zbog toga mladi glumci postaju honorarci, a ne stalni zaposlenici, što im uskraćuje mnoga prava.Studente koji se odluče za taj put čeka neizvjesna budućnost. Kulturna je politika u Hrvatskoj oblikovana tako da ne pomaže ljudima koji se bave dramskim umjetnostima, a nedostaje i ljudi koji bi konzumirali kulturu. Velik je problem i u tome što akademije diljem države obrazuju ljude za koje, nažalost, neće biti slobodnih fotelja.

Uglavnom se raspravljalo o navedenim temama, što nije ostavilo mnogo vremena za raspravu o ‘uhljebima’, odnosu između kompetencije i obiteljskih ili prijateljskih veza te političke podobnosti. Naravno, postoji mogućnosti kako su odgovori na ta pitanja ponuđeni u drugim organiziranim dijalozima. Studenti su na neka pitanja ipak dobili odgovore koji zrače pozitivnošću. Poručeno im je da moraju puno raditi na sebi samima, steći mnogobrojna iskustva i zajednički sudjelovati u mijenjanju trenutne kulturne politike kako bi osjetili promjene na vlastitoj koži. Primjer toga je zasigurno organizacija revije koja omogućuje svima da se uključe i izraze vlastitu kreativnost. Akademci su na ovaj način sami sebi stvorili priliku koja im omogućuje da nauče raditi svoj budući posao. Program KRADU ove je godine bio je raznolik, a obuhvaćao je predstave različite tematike koje su pratile tribine slične ovoj. Ova revija je deseta po redu, a posjetitelji su imali priliku pogledati jedanaest predstava, od klasika, praizvedbe dramskih tekstova, predstava za djecu do plesnih predstava.

Fotografija naslovnice: Pavle Kocanjer (preuzeto sa službene Facebook stranice)