U prošlom tekstu vezanom za izložbu VGA 01, predstavljeni su autori koji će svoje radove izlagati u riječkom SKC-u, a sada je došao čas da vas upoznamo s onima koji su odabrani da se na nekoliko dana usele u galeriju Kazamat u Osijeku. Stručno vijeće izložbe u taj prostor je odlučilo smjestiti devet autora. U nastavku teksta predstavljamo dio autora, a to su: Josipa Baljak, Mihaela Rašica, Branimir Štivić, Valentina Butumović i Ena Krnčević. Ono što ih povezuje je istraživački zanos, čak i znatiželja, što u tehnici, što u tematici koju radovi predstavljaju.
Prisjetimo se, jer svima je poznata latinska izreka Repetitio est mater studiorum, izložba VGA 01 nastaje zajedničkim snagama rada Kluba studenata povijesti umjetnosti Filozofskog Fakulteta u Zagrebu (KSPUFF) i Virtualne Galerije Akademije (VGA). Kako tema izložbe nije postavljena ni u kakav okvir, autorima i autoricama (studentima likovnih akademija u Hrvatskoj) je omogućeno predstaviti se bilo kojom tehnikom, temom i idejom.
Proučavanjem svjetlosti kao materijala u crtežu i skulpturi te njegovih mogućnosti nastaje rad „Iz linije u formu“ Josipe Baljak. Radi se o visećim objektima sastavljenim od umjetnog izvora svjetlosti (led svjetiljke) poredanih u jednoj liniji. Nota koja čini ovaj rad dodatno interesantnim je što uključuje čovjekovu interakciju. Okretanjem objekta nastaje niz simetričnih i jednostavnih linija koje tvore određenu formu, a zajedno kao cjelina čine sklad. Inspiracija za rad proizlazi iz istraživačke znatiželje za novim mogućnostima materijala i njihovih adaptiranja u određenu tehniku.
Grafičko – pjesnička mapa „Strune i stihije“ bavi se problematikom odnosa slike i teksta te mogućnosti njihova međusobna nadopunjavanja i praćenja. Autorica rada je Mihaela Rašica, a u njezinoj zbirci možete pronaći deset autorskih pjesama u slobodnom stihu koji su popraćeni odgovarajućim grafičkim listovima u tehnici linoreza koji prenose ugođaj ili opisni fragment doživljaja tijekom stvaranja pjesme. Radove unutar zbirke možemo podijeliti na one koji su nastali pod utjecajem stvaralačkog nagona za skladanjem („strune“) te na one koji su nastali pod utjecajem zanosa doživljaja i nemira („stihije“), po kojima je zbirka i dobila ime. Prema autoričinim riječima, linija koja je prisutna u svakom radu, bila ona u „službi žice glazbala, vlasi osobe, vlati trave, niti u konjskom repu ili pak kao silnica vjetra i strujanje mora“, zapravo je nit vodilja koja povezuje dva izričaja: pjesmu i grafiku.
Istraživačkoj metodi u likovnosti nije mogla odoljeti ni Ena Krnčević, autorica rada „Karton tisak“. Radovi pripadaju seriji radova „Glave“, a nastaje kao produkt istraživanja i eksperimentiranja u tehnici kolografije. Cilj takvog rada je prikazati raspon mogućnosti, odnosno rješenja koja tehnika nudi. „Glave“ koje će autorica izložiti unutar zidova galerije Kazamat prikazuju dinamičnost i energičnost poteza, a korištenje različitih materijala omogućuje joj eksperimentiranje s teksturama koje se mogu postići tijekom stvaranja.
Kao što posjetnica sadržava informacije određenog čovjeka ili poduzeća, Branimir Štivić izlaže 100 „Podsjetnica“[1] koje nose informaciju o određenom predmetu. Te podsjetnice su zapravo komadi brusnog papira formata uobičajene posjetnice i različitih granulacija. Način na koji se bilježi informacija je struganje materijalne čestice s predmeta te one tako ostavljaju trag na čestičnom obliku druge strukture i forme. Tim činom, „podsjetnik“ ne ostaje samo na podsjetnici, već i na samom predmetu. Autor nas želi podsjetiti na probleme materijalističkog društva, potaknuti na promišljanje o postojanosti objekta te njihovoj klasifikaciji, raspadanju i granici između postojanja i nepostojanja istih.
Projekt „B BL(2) 15S (II)“ Valentine Butumović temelji se na ustrajnom radu na fragmentiranoj arhivskoj građi svjetionika Svetog Ivan na Pučini. Osim cilja očuvanja takvog arhivskog materijala te istraživanja karaktera, značaja i implikacije istog, inspirirana na intimnoj razini, autorica želi zabilježiti sjećanja na oca svjetioničara i njihov život na svjetioniku. Time nastaje jedinstveni tekstualno-vizualni narativ koji isprepliće ono ozbiljno, službeno, s privatnim i bliskim. Takva vrsta rada-memoara rezultat je nastanka četiri umjetničke knjige prezentirane medijem instalacija, od kojih svaka za sebe tvori zasebnu cjelinu i koji je autorici inspiracija za drugi projekt pod nazivom „Meteorologija Tijela“. Glavna ideja tog rada je ispitivanje i bilježenje suptilnih promjena u tijelu i atmosferi kroz period od 40 dana. Različiti fenomeni te dvije vrste tijela - “ispitivača“ autorica će promatrati kroz sličnosti uspostavljene analogijama te na temelju zabilježenih podataka načiniti meteorološki priručnik.
Koga ćemo još vidjeti u prostorijama Kazamata na otvorenju izložbe VGA 01? Za sada ćemo vas još malo morati ostaviti u neizvjesnosti i znatiželji! Naravno, veselo vas pozivamo da nam se pridružite na jednoj od tri lokacije otvorenja koje će se održati 22. studenog 2019. godine te da, ako ste u mogućnosti, posjetite i one prostore na kojima se nećete nalaziti toga dana!
[1] Naziv “Podsjetnica” dolazi od igre riječi posjetnica (engl. bussines card) i podsjetnik.