U Galeriji Poola, smještenoj u staroj gradskoj jezgri Pule, 4. studenog otvorena je izložba slikara Sebastijana Dračića, jednog od asistenata na zagrebačkom ALU. Izložba indikativnog imena Neviđeno prije godinu dana postavljena je i u zagrebačkoj Greti, te svojim sadašnjom posjetom Puli čini svoj vlastiti mali Grand Tour.
Izložba predstavlja pomak od uobičajenog tipa Dračićeva izlaganja koji je na umjetničkoj sceni postao prepoznatljiv po svojim uljima na platnu velikih dimenzija. U Pooli je postavljena potpuna suprotnost – 15 djela malih dimenzija u čitavom nizu tehnika: gvaš, tuš, crtež, akvarel. Te eklektične minijature (koje su zaista minijaturne naspram uobičajenih slikarevih platna) bez naziva zorno prikazuju stanje uma, odnosno proces rada jednog umjetnika. One su upravo ‘neviđene’, intimne. Poput crtačkog bloka nude nam mogućnost da uronimo u Dračićev svijet.
Teme djela se, ma koliko eklektične, sažimaju u jednoj točki. Otuđenost čovjeka i romantičarska fascinacija prirodom žive u svakom potezu Dračićeva kista (ili olovke). Duboka ovisnost čovjeka i prirode progovara iz njegovih djela, ali i neminovno uništenje koje će im čovjek donijeti. Njegovi hladni pejzaži u akvarelu, tušu i gvašu bacaju pogled na planine. Nedostižne i maglovite, stvaraju snovitu, postapokaliptičnu atmosferu koja je istovremeno predmet divljenja, ali i bojazni.
Otok i planeta prikazani akvarelom iz ptičje perspektive podsjećaju na to koliko smo maleni, ali i koliko smo sami. Gledatelj se gubi uprašumi naslikanoj akvarelom, tehnici kojom Dračić izvrsno vlada vrlo fokusiranim potezom. Nijanse zelene boje otkrivaju jedna drugu, ali ne i ono što se skriva iza njih. Ipak bih izdvojila dva rada koji zaokružuju izložbu, te su stoga i strateški postavljeni. Na početak izložbe, na samome ulazu postavljen je crtež lovca u šumi.
Na kraju nalazi se crtež u tušu. Ljudska lubanja u profilu suprostavljena je dječaku u profilu, a iznad njih stoje riječi ‘Finis originae pendet’. Taj zaključak postava izložbe, ‘Kraj ovisi o početku’, izvrsno komunicira s prvim crtežom lovca, implicirajući na to da će ljudska težnja za osvajajem prirode na kraju doći glave njega samog.
Ulaskom u izložbeni prostor posjetitelj može osjetiti inicijalno razočaranje, naviknuvši se na Dračićeva ogromna platna. Ipak, za razliku od njih koja obuzimaju, ovi mali formati pozivaju na pomno promatranje. Naizgled poluprazan prostor galerije zapravo nije njegova mana, već prednost jer oslobađa oku i umu mjesto za kontemplaciju. Isto vrijedi i za legende koje nedostaju. Radovi nisu bili namijenjeni izlaganju, stoga je nedostatak legendi potpuno smislen. Na taj način djela je lakše gledati kao cjelinu, posebno s obzirom na to da nije naznačeno vrijeme nastanka. Ipak, smatram da je potrebno negdje istaknuti tehniku, makar u deplijanu. I veći muzeji u svoje stalne postave izbjegavaju upisati tehniku čime negiraju svoju ulogu obrazovne institucije.
Samo mjesto izlaganja, Galerija Poola, također zaslužuje par redaka. Poola je relativno nova galerija, osnovana 2013. godine od strane umjetničke organizacije ROBOT koju čine Tea Bičić, Robert Pauletta I Bojan Šumonja. Koncept galerije temelji se na suvremenom pogledu iznutra, pogledu insajdera, odnosno ljudi direktno involviranih u umjetničku praksu. ROBOT teži interaktivnom pristupu ‘Artist-Run galleries’, te stavlja naglasak na domaće mlađe autore visokokvalitetne i relevantne umjetničke scene.
Izložba Neviđeno u potpunosti prati tendencije Galerije Poola, te tako pruža nov i svjež pristup umjetničkim djelima i njihovoj reprezentaciji. Dračić kao nosioc nove generacije umjetnika nosi u sebi neizvjesnost sadašnjosti u kojoj se gubimo. Sadašnjosti koja je relevantna i koja u institucijama što izlažu djela etabliranih umjetnika nerijetko izostaje.
Sebastijan Dračić rođen je1980. u Zagrebu. Diplomirao je slikarstvo na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu u klasi prof. Zlatka Kesera 2006. godine.
Odabrane samostalne izložbe:
2015. ‘No-limit’ (sa Daniele Fortunom), Biblioteca umanistica del’Iincoronata, Milano, Italija
2014. ‘Gray’, Galerija Kranjčar, Zagreb
2011. Knežev dvor, Rab
2011. ‘The beginning and the end of the world’, Galerija Marisall, Zagreb
2010. Galerija S, Koprivnica
2010. ‘Svatko za sebe’, Galerija SC, Zagreb
2007. ‘8 X 8’, Galerija SC, Zagreb
2007. ‘Interijeri’, Galerija Vladimir Filakovac, Zagreb
Fotografije djela ustupljene su ljubaznošću Sebastijana Dračića
Autorica fotografija postava: Maja Flajsig
Galerija Poola