Virtualna Galerija Akademija donosi treće izdanje projekta koji javnosti želi predstaviti najbolje od aktualne studentske umjetničke produkcije. Izložbe zajedničkog naziva „VGA 03“ otvaraju se istovremeno u ponedjeljak, 22. studenog 2021. godine, u 19 sati u četiri sveučilišna grada. Zagrebačka Galerija Siva, splitska Galerija Kluba Kocka, osječka Galerija Knifer te riječka Galerija SKC predstavit će 31 mladog autora i autoricu, a o radovima Lane Zubović, Josipe Henizelman, Mije Horvat i Zoe Špehar, te Ene Hercigonje, Antona Šarića, Denise Martinis i Petra Vranjkovića pisale su Ana Busija i Nika Dobrić.
Fotografiramo kako bismo trajno zabilježili uspomenu u sjećanju, stvorili podsjetnik kojemu se uvijek moguće vratiti. Studentica Grafičkog odsjeka Akademije likovnih umjetnosti u Zagrebu Lana Zubović, potaknuta razmišljanjem o kratkotrajnosti trenutka i mjesta, prolaznosti vremena i ljudi, stvara seriju radova Prolaznost. S po jednim likom na svakoj fotografiji, glavni su motiv određeni ljudi u biranom trenutku interpretirani na više načina. Uz monokromne portrete nalazi se popratni tekst napisan rukom, kratki osobni zapis s porukom koju autorica veže uz prikazanu osobu. Tehnike litografije i kolaža kojima su fotografije obrađene dodatno naglašavaju temu serije te nas podsjećaju na krhkost, slojevitost i fragmentarnost uspomena. Kao što blijede sjećanja i ove fotografije postaju nejasnije.
Što i kako zapravo vidimo? Nebo, more, led – prve su asocijacije na fotografiju Space Josipe Henizelman koja u svojem radu preispituje stvarnost gledanja. Za to odabire medij fotografije kojemu je uz medij videa posebno sklona, a ujedno je i najbolji način bilježenja okoline. Unatoč tome što se radi o fotografiji, ona zbog odabira motiva i načina njegova prikaza više nalikuje slikarskome djelu. Nastala je bez naknadnih intervencija, a u stvarnosti prikazuje zid, dio arhitekture kojim smo svakodnevno okruženi. Umjetnica nam svojim radom pruža novi pogled na taj zid kojim se unutarnji prostor transformira u vanjski. Motiv izvađen iz svakodnevnog konteksta mijenja našu percepciju i postaje dio nove stvarnosti u koju nas uvlači.
Zaokupljena estetikom noir filma Mia Horvat, studentica vizualne umjetnosti na Akademiji za umjetnost i kulturu u Osijeku, istražuje međuodnose slikarstva i grafike. Čest motiv u noir filmovima su šalaporke iza kojih se ponekad nalazi detektivski ured, kao što bi se mogao skrivati i na Mijinim medijapanima Eerie, Peek through i Vivid. Na te nas filmove podsjeća i sumorna atmosfera koju odaju betonske konstrukcije u radovima. Estetika crnog, hladna paleta, prikazi koji asociraju na arhitektonske forme, jaki kontrasti svjetla i sjene preneseni su u tehnici boje za beton na medijapan, a velike dimenzije pridonose snazi i dojmu kojeg na promatrača ostavlja samo djelo.
Studentica dizajna za kazalište, film i televiziju Zoe Špehar u svojem radu Octo spojila je lutkarstvo i svakodnevni predmet. Eksperimentiranjem s pojmom štapne lutke, umjesto konvencionalnog štapa, odlučila se za kišobran i dodatno oživjela svoju lutku. Pokret otvaranja i zatvaranja kišobrana savršeno oponaša stvarno kretanje hobotnice koja je prikazana u stvarnoj veličini i time dodatno zaokuplja pažnju promatrača. Zemljana paleta boja i lagani materijal tijela i crnila u kontrastu je s velikom glavom i dugim krakovima hobotnice. Uz dobru priču i vještog animatora, hobotnica daje realističniji dojam i vodi gledatelja u podvodni svijet ovih misterioznih životinja.
ANA BUSIJA
Rad Ene Hercigonje, koji obitava na granici skulpture i slikarstva, već na prvi pogled poziva svakog promatrača da mu priđe, da ga prouči izbliza. Da je to cilj rada, potvrđuje i njegov naziv – Nice to meet you. Djelo nastoji potaknuti prolaznike da postanu nešto više, da mu pristupe te ga prouče sa svih strana i iz svih kutova. Takvo blisko upoznavanje trebalo bi svakoga pobuditi na razmišljanje o mogućem značenju korištenih boja i oblika, o samom postavu redoslijeda stakala te o nastanku rada. Iako svaka boja ima drugačije značenje i psihološki utjecaj, prava namjera umjetnice nije u tome da posjetitelji otkriju ta značenja, već da otkriju djelo samo po sebi. Da stanu na trenutak i zapitaju se što to uistinu gledaju. Upoznajemo li kroz korištene boje i materijale pobliže rad ili sebe?
Motiv svjetlucavih, šarenih, staklenih i metalnih kockica nipošto nije slučajan. Anton Šarić odabrao ga je upravo s ciljem privlačenja pažnje posjetitelja kako bi eksploatirao sklonost ljudi k šarenilu i blještavilu. Rad pod nazivom Lijepa slika 7 dio je ciklusa čija je primarna svrha istaknuti primamljivost ljepote i dekorativnosti u likovnom radu, ali iz perspektive gledatelja. Umjetnik koristi poznatu estetiku baš kao što to čine i proizvođači popularnih igara u connect three žanru – nastoji izazvati afirmativne osjećaje prepoznatljivosti i simpatije. Djelo potiče i preispitivanje same važnosti pop kulture – koliko ona utječe na definiciju ,,lijepog“? Postaje li suvremena geometrijska apstrakcija ,,novo lijepo“ u današnjem svijetu?
Skulpturalno djelo umjetnice Denise Martinis odiše svježinom i humorom. Rad Ispod pojasa prikazuje dva boksača u ringu zaustavljena u trenutku borbe. Boksači i rukavice izrađeni su tehnikom kvečanja keramičke gline, dok su ruke napravljene pomoću ekstrudera za glinu. Sportaši su prikazani karikaturalno – njihova lica krase grimase, a ističu se i po ,,neklasičnoj“ sportskoj životnoj dobi u kojoj su prikazani. Ruke su im isto prikazane humoristično; napravljene su bez ikakve primjene anatomije pa izgledaju predimenzionirano i ,,gumeno“ naspram ostatka tijela. Sam naziv rada poručuje promatraču kako je prikazano nešto što nije vidljivo na prvi pogled, potiče svakog da ,,pusti mašti na volju“ te odluči što se uistinu događa u prikazanoj sceni. Tko od dvojice boksača ,,igra“ po pravilima igre, a tko ne?
,,Najdraže jelo joj je varivo koje joj Petar Vranjković pripremi u njezinoj jugoslavenskoj kuhinji." (B.K.). Ma koliko se svakodnevne one činile, najdraže stvari vrijedi zabilježiti. Čini se kako se s time slaže i ovaj umjetnik koji je u radu Petrovo zdravo varivo / Peter's healthy stew napisao upute za pravljenje omiljenog obroka. Po uzoru na umjetnički pokret Fluxus, recept je postavljen kao umjetničko djelo za poticanje stvaranja novih oblika umjetnosti. Pratite li ove upute, dobit ćete zdravo varivo. Odmaknite se od recepta i dobit ćete nešto potpuno drugačije! Upute su napisane na četirima jezicima koje autor koristi u svakodnevnom govoru: hrvatskom, engleskom, njemačkom te japanskom.
NIKA DOBRIĆ