‘Katalog’ pobune

‘Katalog’ pobune

Kategorija Osvrti | 15/02/2017 5
 .
Odrastajući uz starijeg brata, često sam bila u neposrednom dodiru s velikom količinom stripova. Tu su bili Marvelovi i DC-jevi stripovi čije su junakinje isklesanih tijela u pripijenim opravama u mojim formativnim godinama izazivale depresiju, zatim Alan Ford, neizostavni član svake obiteljske biblioteke, Dylan Dog, moja prva ljubav, Macanova simpatično manijakalna Borovnica, ali i žestoki underground strip Crni Popaj. Ipak, sve sam te stripove čitala tajnovito, iskradajući se u bratovu sobu kad bi on otišao u školu (suprotni turnusi igrali su priličnu ulogu u mom stripovskom samoobrazovanju). Često ga nisam niti pitala bih li mogla čitati stripove, slađi je i uzbudljiviji doživljaj bio kad bih to radila u tajnosti. Pokušavajući podijeliti svoj entuzijazam, uskoro sam otkrila da djevojčice, a kasnije i djevojke kojima sam bila okružena, ne čitaju stripove, te ih niti ne zanimaju jer su stripovi namijenjeni ‘djetinjastim dečkima’. Tako je uživanje u čarima sekvencijske umjetnosti, kako je Will Eisner naziva, ostao privatni čin koji sam nerijetko skrivala. Sve dok mi se u srednjoškolskim danima, koje sam kratila odlascima na punk koncerte, na jednom takvom osobito lošem koncertu, u rukama nisu našle Komikaze.
Komikaze omot.cdr
Komikaze su pobile sve što sam znala o stripu. Divlji eklekticizam stilova, prizori koji vrište, raspršene table i riječi koje se zakopaju u um i ondje ostaju, zapanjile su me. No više od svega, zapanjila me činjenica da u Hrvatskoj postoji platforma na kojoj, osim uobičajeno zastupljenih muškaraca, stvaraju i umjetnice stripašice. Glavna pokretačica svega i junakinja autorskog stripa je Ivana Armanini, akademska slikarica iza koje su 15 godina stvaranja i djelovanja u okviru strip-aktivizma na području balkanske regije, ali i šire. Ideja njenog projekta Komikaza leži u kreaciji autentičnog prostora slobode i artikulacije novog ‘stripovskog’ jezika koji se neprestano mijenja. Ondje umjetnici različitih izražaja i stilova, formalnog obrazovanja ili samouki, šire svoje ideje, pokušavajući autorskom alternativnom stripu osigurati vidljivost koja često izostaje pod pritiskom mainstream medija. Naime, subverzija je konstituivni, integralni dio ekspresije stripaša koji crtaju i pišu za Komikaze, pa tako i Komikaza samih. One su, prema riječima Ivane Armanini, subverzivan projekt kojemu je cilj razaranje centara društvene moći, autoriteta i njihovih medijskih manipulacija, no također problematizira pitanje kleropatrijarhalne, konzervativne i kičaste strip industrije na kojoj pretendira heteronormativnost.
K-_-EXTRA-ZIN-ZADAR-SNOVA1
Strip se i dalje smatra muškim medijem, čemu svjedoči i podatak da su 2016. godine na najvećem strip-festivalu u Angoulemeu nominacije za životno djelo u stripu bile dodijeljene isključivo muškarcima. Upravo je iz tog razloga, na Armanininu inicijativu, stvoren Femicomix. Projekt pokrenut 2015. godine okuplja stripašice diljem Europe koje se svojim djelovanjem bore protiv predrasuda i dokazuju da žene svojim umjetničkim radom ne nude ništa manje od njihovih kolega suprotnog spola, te da suvereno vladaju formom i savršeno kontroliraju medij stripa. Prema, sada bih se već usudila reći legendarnim riječima Ivane Armanini: ‘Strip nije kurva za zabavu adolescenata’. Suprotno tome, on je medij koji neprestano širi svoje granice i otvara se novim tehnikama i stilovima. Strip više ne govori iz striktno heteronormativnog rakursa, a njegove pouke više nisu bajkovite. Plod projekta je Femicomix turneja predstavljena u sedam država. Izložbe i Femicomix katalog/mapa okupljaju 17 umjetnica hrvatskog (Ivana Pipal, Ena Jurov, Petra Brnardić, Petra Balekić, Dunja Janković, Lina Rica i dakako, Ivana Armanini), regionalnog (Bojana Bogavac, Neja Tomšič, Petra Varl, Katie Woznicki) i međunarodnog stripa (Amandine Meyer, Amanda Baeza, Nele Broenner, Nina Bunjevac, Agneizska Piksa i Anna Ehrlemark). Stripovsko je stvaralaštvo žena, čini se, doista budućnost stripovske forme.
MAPA-FEMICOMIX
Femicomix projekt nastavlja se u vidu prezentacije rada po jedne stripašice, odnosno izložbom i popratnim katalogom. Tako je krajem 2016. godine predstavljen strip album ‘Katalog’ Ivane Armanini. Izložba njenih radova otvorena je 23. prosinca, među ugodnim zidovima pulskog kunstkafea Cvajner. ‘Katalog’ je sublimacija petnaestogodišnjeg stvaralaštva čije crno bijele stranice s pokojom invazijom anarhističke krvavo crvene vrište revolt. Revolt koji se odražava u oblikovanju koje nije nalik klasičnom stripu, revolt koji izražavaju likovi koji vam govore s papirnatih stranica, i revolt koji na kraju nastaje u samom čitatelju/gledatelju kada sjeme apsurda vlastite egzistencije u liberalnom kapitalizmu, koje Armanini sadi, krene nicati. Estetika koju Armanini njeguje ne ostavlja ravnodušnim. U vremenu u kojemu smo okruženi slikama, fotografijama i animacijama u boji, ona u crno-bijelom u potpunosti zaokuplja pažnju detaljnim, a ponekad i potpuno kriptičnim crtežima i dijalozima. Crteži su nevjerojatno eklektičnog stila koji se gotovo shizofreno mijenja iz stranice u stranicu. Oni proizlaze iz djela Daniila Harmsa, Charlesa Bukovskog, Karla Marxa i Mime Simić, gdje su posebno značajne ‘Pustolovine Glorije Scott’.
ALBUM-GLORIJA-SCOTT
No, osim intelektualne subverzije koja se ostvaruje kroz filozofska, socijalna, poetska i metafizička pitanja, stranice ‘Kataloga’ ilustriraju upute ‘Gospe sosede’ koja nas uvodi u metode i tehnike permakulture usmjerene ka održivom razvitku i etičkom održavanju životnih prostora. U njemu se osjeti atmosfera koja posljednjih godina vlada u svijetu i Hrvatskoj, a Armanini se s uzrocima iste obračunava kroz svoj umjetnički izraz. ‘Katalog’ ne služi jedino čitanju. On se gleda, promatra i promišlja. Nad njim se stvaraju nove ideje i on posreduje promjeni koja se već događa unutar nas otvaranjem prve stranice.
O AUTORICI: Rođena u Zagrebu, Hrvatska. Završila Akademiju likovnih umjetnosti u Zagrebu. Osniva i vodi Komikaze (2002.-), mrežu za proizvodnju, promociju i distribuciju autorskog stripa s fokusom na nezavisnu scenu kroz koju najviše objavljuje i izlaže na preko 200 izložbi, radionica i festivala. 2015. pokreće Femicomix turneju (“ženski strip”, predstavljen u 7 država) a 2016. Femicomix ediciju koja predstavlja ženske autorice – pojedinačno, kroz seriju izložbi i katalogom.
Baza: http://komikaze.hr / Projekt: http://komikaze.hr/wiki/femicomix / Autorica: http://ivanaarmanini.net